tisdag 26 januari 2010

12/12-09

Vi har raftat och vi lever!
Vi har hoppat och överlevt!

Det har varit två gaaaalna dagar i Zimbabwe, vicfalls, zambezifloden. Har svårt att förstå allt vi gjort, allt vi upplevt och vi har överlevt.

Torsdagmorgon vaknade jag tidigt, nervös och med en hel del pirr i magen. En heldag med rafting stod på menyn. Vi begav oss ut i en gummibåt i en av världens farligaste, vildaste och elakaste floder. River wild here we come... Det var en helt fantastisk vy vi hade framför oss, de fantastiska victoriafallen med de höga bergsmassiven runt omkring. Vi visste inte riktigt vad som väntade oss nere i floden.

Raftingen började med säkerhetssnack och träningm träning att paddla och träning att ramla i vattnet. Men att hamna i vattnet där var inte detsamma som att hamna i vattnet i den helt galna floden, med strömmar som inte ens går att föreställa sig.

Efter träningsrundan började det på riktigt, och det tog inte lång tid innan jag och Emelie flög i vattnet på en nivå 2 fors, pinsamt..Observera att den högsta nivån är 5. Redan där trodde jag att jag skulle dö, min mardröm är ju att drunkna så det var döööläskigt. Flög och flöt runt i vattnet som en liten gummianka. Några minuter senare kom vi att möta de riktiga monsterforsarna. Det var helt sjukt häftigt, bästa adrenalinkicken någonsin. Forsen "the mother" blev för svår för vår båt och för besättningen, vi hamnade upp och ner och jag under båten för några sekunder. Det var som en tvättmaskin där i vattnet. Lätt att få panik, men jag tog mig upp men för andra gången under dagen var dödsångesten framme och jag hann tänka under båten att jag aldrig aldrig vill uppleva en tsunami. Vattnets krafter är så enorma, går inte att beskriva.

Raftingen var häftig, att göra den i en av de svåraste floderna i världen gjorde det ännu häftigare, att göra den med underbara människor gjorde det oförglömligt. Åker ni någonsin till Zimbabwe så vet ni vad ni måste göra!! hamnar lätt på min topp 3 listan över de roligaste sakerna jag någonsin gjort.

11/12

vaknade inte alls lika nervös som dagen innan (även om jag borde gjort det). Tre hopp över vicfalls stod på schemat från den berömda bron. Slide, bungy, swing. Det var nog den läskigaste men mest adrenalinfyllda dagen i mitt liv.

Det började när vi kom till bron och tittade ner, "okej är det är skämt eller, är det tänkt att jag ska hoppa ner därifrån?! Näe, glöm det för fan!" Vi stod länge och kollade på några som hoppade och ångesten blev bara starkare. Men allt började lugnt, började med sliden som är en "behaglig" linbana över floden. Det var trevligt man kunde till och med njuta av utsikten. Vi visste inte vad soom väntade..

Sen var det bungydags, Bea och jag tillsammans i ett tandemhopp. Vi går ut på avsatsen för att få vår utrustning kontrollerad och fastspänd. Bea har panik och står och gråter, själv sitter jag och skrattar. Det var ett större kaos på insidan kan jag lova. Men när storasyster bryter ihop måste lillasyster vara stark och vice versa.

ONE, TWO, THREE, knuff, BUNGY!!!! Och off we go med världens mest panikfulla avgrundsvrål ekandes. Herrejävlar vilken vidrig känsla. Döhäftigt men så himla sjukt. Hur obehagligt som helst men ändå hur häftigt som helst. Jag kommer inte glömma känslan att falla mot marken med huvudet före. Sen var det dags för nästa hopp, Swingen. Hopp rakt ner med fötterna före, sen swingandes över floden. Swingen var roligare än bungyn, jag kunde skratta, under bungyn ville jag grina. En helt galen dag.

Dagen avslutades med sunset crusie och efter den blev det avskedsfest för de som ska åka hem på tisdag. De blev dans kvällen lång och bad i poolen, eller krig i poolen. Råkade bada med 40 dollar i fickan. Illa. Emelie trodde att bea höll på drunkna och skulle rädda henne, på köpet lyckades hon ramla och få världens skrubbsår på båda knäna. Haha. Rätt komiskt faktiskt.

Idag 12/12 har vi varit på marknad, bytt till oss saker. Fick med oss massor hem. I eftermiddag har vi varit på lionwalk, gått med lejon. Söta kissemissar, ville ta med dem hem.

Sova nu, imorgon är det ny gräns, behövs energi till det. Zambia bäntar.

PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar